• Aquest projecte tecnològic de CEGAL ja està operatiu com plataforma de comerç en línia, consulta bibliogràfica, difusió cultural i comunitat lectora.

  • Amb 29.406 usuaris registrats i dos milions de sessions mensuals, les llibreries independents han optat per un model cooperatiu i participatiu per al seu posicionament en el comerç electrònic.

  • La principal característica de la plataforma és la visibilitat i protagonisme de la feina de cada llibreria.

150 llibreries independents de tot el territori han activat les funcionalitats de comerç en línia de todostuslibros.com (TTL), la plataforma impulsada per CEGAL que funcionava des de 2011 com a cercador bibliogràfic i que ja està operativa amb un model únic en el sector del llibre, unint comerç, consulta, difusió cultural i comunitat lectora.

La seva presentació s’emmarca en la campanya del Dia de les Llibreries, que se celebrarà el proper 13 de novembre, i coincideix amb un moment clau per a les petites i mitjanes llibreries, davant la recrudescència de la situació sanitària i l’auge del comerç electrònic.

Una de les principals característiques d’aquesta plataforma e-commerce, i el que la distingeix de projectes similars fets en altres països, com els Estats Units, Itàlia o Regne Unit, és que el control està en mans de la llibreria independent, que pot decidir en tot moment els seus nivells de participació (compra a les seves webs, reserves, comerç entre llibreries i venda directa), i que a més no ha de pagar comissions de venda, ja que l’administració no està centralitzada.

Todostuslibros.com es basa en el treball de les llibreries, espais comercials repartits per tot el país i atesos per persones especialitzades“, explica Álvaro Manso, portaveu de CEGAL, qui destaca que la filosofia de TTL és participativa, ja que ofereix funcionalitats pròpies i beneficis per a editorials i distribuïdores.

Jesús Trueba, membre de la comissió tecnològica de CEGAL, afegeix que aquesta plataforma és la demostració que “en un sector que està molt atomitzat, en què teòricament tothom ens diu que estem molt ancorats en el passat, es pot treballar en equip, es poden crear sinergies que beneficiïn a tothom, i es poden respectar els canals pensant en l’eficiència i el futur”.

Al llarg dels anys, TTL ha tingut un comportament ascendent com a cercador bibliogràfic . Si el 2011, data del seu llançament, va registrar 933.622 sessions i 3.257.705 visites, aspira acabar 2020, data de la seva transformació en plataforma de comerç en línia, amb 27.128.208 sessions i gairebé 80 milions de visites procedents, sobretot, d’Espanya i de països de Llatinoamèrica.

Altres dades esperançadores són els 70 mil usuaris únics que visiten diàriament la plataforma i que ja compta amb 29.406 usuaris registrats, que poden comprar, reservar, enviar xecs-regal, seguir l’actualitat cultural de les llibreries o crear prestatgeries amb els seus llibres favorits.

Característiques i funcionalitats

Actualment, TTL té dos plans de funcionament. Per a l’usuari general, segueix constituint una de les fonts més fiables per a la recerca bibliogràfica i la geolocalització de les llibreries en què estan disponibles els exemplars, podent comprar online a la web de les llibreries associades.

Però és l’usuari que es registra qui pot accedir a les principals novetats de la plataforma, amb els serveis de reserva o compra directa. A més, todostuslibros.com està concebuda com una comunitat lectora, i aquests podran crear prestatgeries amb els seus llibres favorits, publicar ressenyes o comentaris, triar les seves llibreries de referència, subscriure als seus butlletins d’actualitat, o adquirir xecs-regal.

Una de les seves parts destacades és la visibilitat de la feina de les llibreries, ja que aquestes també podran crear seleccions amb els seus fons, així com compartir les activitats que apareixeran vinculades a les fitxes dels llibres, de manera que es realça el seu paper com a espais culturals actius i de proximitat, així com la seva tasca de prescriptores literàries.

Todostuslibros.com és fruit de la unió de les llibreries, a través dels seves associacions i gremis, així com de la col·laboració dels diferents operadores del sector, especialment editorials i distribuïdores, i ha comptat amb el suport de les institucions públiques per al seu desenvolupament al llarg dels anys.

“Volíem estar presents en el comerç electrònic però volíem fer-ho amb el nostre propi model, traslladant el millor de les llibreries a l’espai digital i creiem que ho hem aconseguit”, assegura Álvaro Manso, que destaca que es tracta d’una eina necessària i útil, que apropa les llibreries al consumidor digital, promovent valors com la diversitat llibretera, l’atenció personalitzada, la bibliodiversitat i el paper cultural.

Big Data en un sector tradicional

Todostuslibros.com és una de les apostes estratègiques per CEGAL en l’àmbit tecnològic, ja que constitueix un excel·lent aparador digital de l’àmbit editorial en el mercat hispà.

Es fonamenta en la centralització diària i en temps real de la informació de disponibilitat de llibres a les llibreries hi ha la xarxa comercial. Actualment, compta amb 1.559.557 llibres amb disponibilitat, dels quals 1.068.282 tenen estadístiques de venda, a través de les 747 llibreries que comuniquen i comparteixen les seves dades de venta. Aquest programa de Big Data, que ja està articulat i en marxa, serà potenciat des de CEGAL, que pretén oferir informació sobre el comerç del llibre en llibreries de manera estable i amb una periodicitat trimestral a partir de 2021. La primera mostra es farà pública la setmana que ve, en el context de la campanya del Dia de les llibreries

Més informació:

  • Pots descarregar la nota de premsa aquí en format PDF