Informe_EllibroDigitalL’edició en paper segueix sent la gran prioritat de les editorials espanyoles, ja que encara representa el 90 per cent del total de facturació del sector. Tot i així, la majoria d’editorials publiquen també en digital, un format que creuen que creixerà els propers anys.  Aquesta és una de les principals conclusions de l’estudi “El libro digital” que ha fet públic el Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. L’estudi és el resultat d’una enquesta realitzada l’octubre de 2015 a les 131 editorials privades que van ser presents a la darrera edició de LIBER, i feta per l’Observatorio de la Lectura y el Libro, organisme adscrit a la Subdirección de Promoción del Libro, la Lectura y las Letras, amb la finalitat de conèixer d’aprop la realitat i expectatives al voltant del llibre digital.

Conclusions de l’estudi

  • El llibre digital encara no supera el 10% de facturació en les xifres globals de venda
  • La gran majoria d’editorials creuen que al 2020 el paper seguirà dominant el mercat del llibre, i la meitat d’editorials fins i tot pensen que el digital seguirà sense superar el 10% del total de vendes
  • El 72,5 de les editorials enquestades ja han entrat al mercat del llibre digital, i al 2017 ja seran el 84 per cent
  • L’oferta digital abasta menys de la meitat del catàleg de les editorials
  • Acostumen a publicar-se en digital llibres que també es publiquen en paper, però creixerà la tendència de publicar només en digital
  • 4 de cada 10 llibres digitals es publiquen enriquits amb enllaços, recursos multimèdia i aplicacions
  • Cada cop més editorials aposten per la venda de formats digitals a les llibreries
  • El format digital ajuda a les editorials a arribar a públics diferents dels què arriba amb el llibre de paper
  • El 70% de les editorials té presència digital al mercat llatinoamericà
  • A l’hora de posar preu al llibre digital, la majoria d’editorials prenen com a referència el preu mitjà del llibre digital
  • Més del 60% de les editorials han pres mesures contra la descàrrega il·legal de llibres digitals
  • Les editorials consideren que la manera de dinamitzar el mercat digital seria establir mesures legals i tecnològiques que impedeixin les descàrregues il·legals
  • El fenomen de l’autoedició es consolidarà com una forma habitual de publicació en el format digital, i la distribució de llibres en streaming es consolidarà

Estudi