La campanya Fas 6 anys. Tria un llibre, que enguany arriba al seu 10è aniversari, té lloc entre el 15 d’octubre i l’1 de desembre. La iniciativa vol estimular la creació d’hàbits de lectura entre els infants de 6 anys – i durant totes les etapes de la vida, tal i com recull el Pla Nacional del Llibre i la Lectura aprovat pel Govern el juliol de 2023 – i té com a principal objectiu que els nens i les nenes descobreixin les llibreries de proximitat acompanyats d’un adult i que aprenguin a donar valor als llibres en començar la seva pròpia biblioteca personal.
‘Fas 6 anys. Tria un llibre’ és una campanya del Gremi de Llibreters de Catalunya que compta amb el suport del Departament de Cultura a través de l’ICEC.
Els més de 66.000 infants que aquest any 2025 facin, o hagin fet, 6 anys rebran a casa una targeta que els convidarà a anar a la llibreria més propera. Allà podran bescanviar-la pel llibre infantil que més els agradi, sempre amb l’assessorament del llibreter/a i d’acord amb els seus gusts personals. En cas que l’import del llibre triat sigui superior al valor de la targeta (13 euros), la persona que acompanyi l’infant haurà d’abonar la diferència de preu.
A data d’avui, i encara amb el termini obert, ja s’hi han adherit a la campanya 535 llibreries de tot el territori català, una xifra que encara pot créixer.
La campanya compta un any més amb la col·laboració del Departament d’Educació i Formació Professional, amb qui s’ha treballat conjuntament per tornar a oferir la Guia per als i les mestres. El document conté un recull d’accions vinculades a la campanya, per aprofitar pedagògicament el llibre adquirit pels infants. Per exemple, es proposa als docents que informin de la campanya els infants i les famílies, i orientin en la tria de llibres (elaborant llistes de recomanacions, vetllant per la diversitat de registres, estils i temàtiques…). També s’inclouen estratègies per motivar els infants i, un cop tinguin el llibre, se suggereix vincular-lo a les activitats habituals a l’aula: que els nens i nenes portin el llibre a l’escola per poder treballar pedagògicament.
En aquesta 10a edició de Fas 6 anys. Tria un llibre, a més, continua l’acord amb l’ONCE per tal d’adaptar la targeta al sistema braille de lectura i escriptura tàctil, de manera que els infants amb discapacitat visual també puguin adquirir el seu llibre.
Xifres de la darrera edició
L’any 2024, la campanya va arribar a 69.101 infants de 6 anys de tot Catalunya, dels quals 39.821 –un 57,60%— van bescanviar la seva targeta per un llibre infantil, la segona xifra més alta, des que es va crear la campanya, el 2016. El 2023 la xifra va ser d’un 59,5%.
Des que es va endegar la campanya per primera vegada, l’any 2016, el percentatge d’infants participants ha augmentat des del 38,3% fins a prop d’un 60% en les darreres edicions.
L’any 2024 també va créixer el nombre de llibreries participants a la campanya –de 504 el 2023 a 535 el 2024, amb una extensió com més va més gran arreu de Catalunya. Pel que fa a la tipologia de llibreries amb major índex de bescanvis del targetó, les llibreries independents van acumular més vendes (57,70%) que les cadenes (42,20%).
En conjunt el 2024, es van vendre un total de 6.902 títols de 385 editorials. A més, la principal llengua triada pels infants va ser el català, amb unes vendes que van representar un 73% dels llibres adquirits.
A més del suport del Departament de Cultura i la col·laboració del Departament d’Educació i Formació Professional, Fas 6 anys. Tria un llibre també compta amb la col·laboració del Departament d’Acció Exterior i Unió Europea, del Departament d’Igualtat i Feminismes, l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat), l’Institut Català de l’Acolliment i de l’Adopció, l’ONCE i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA). Per part del sector editorial, també col·laboren en la campanya el Gremi d’Editors de Catalunya i l’Associació d’Editors en Llengua Catalana.