Ahir al vespre es va celebrar la trenta-quatrena Nit de l’Edició, que s’ha convertit en el punt de trobada anual de tot el món editorial en el que es lliuren una sèrie de reconeixements a persones i editorials que han destacat per la seva contribució a la difusió del món del llibre.

En el decurs de l’acte, el Gremi d’Editors de Catalunya es va distingir l’escriptora Carme Riera amb el Premi Atlàntida 2019, guardó que la institució atorga anualment a una personalitat de reconegut prestigi que s’hagi distingit per la seva contribució al foment de la lectura i del món del llibre i, també, pel seu compromís en la promoció i defensa del valor de la cultura i de la propietat intel·lectual.

Carme Riera va pronunciar una conferència al voltant dels llibres que més han influït al llarg de la seva vida. Durant l’acte, es va fer una glossa de la premiada Rosa Montero, periodista i escriptora. Des de la primera convocatòria, l’any 1986, el Premi Atlàntida ha recaigut en personalitats de gran rellevància com Václav Havel, Jacques Santer, Viviane Reding, Fabià Estapé, José Manuel Blecua, Javier Solana, Jordi Savall, Joan Manuel Serrat, Jaume Plensa, Isabel Coixet, Jordi Herralde o Lluís Pascual, entre d’altres.

El jurat del Premi Atlàntida 2019 consta de 17 membres i està integrat per editors i periodistes de les capçaleres dels diaris impresos que tenen edició a Catalunya. El jurat està presidit per Patrici Tixis, president del Gremi d’Editors de Catalunya.

El Gremi d’Editors de Catalunya va fer també un reconeixement especial, en el decurs de la Nit de l’Edició, a Editorial Salvat, amb motiu dels seus 150 anys d’activitat editorial continuada; a Editorial Anagrama i Tusquets Editores pel seu 50è aniversari; i a Triangle Postals que enguany celebra els 25 anys de la seva creació.

Així mateix, la Cambra del Llibre de Catalunya, institució integrada pels editors, llibreters, distribuïdors i indústria gràfica de Catalunya va atorgar el 25è Memorial Fernando Lara a l’Editorial Comanegra de Barcelona, editorial amb dues vides: El 2007 es constitueix com un grup de socis i amics que juguen a fer els llibres que els fan feliços, i d’aquí en surten èxits importants com La llei del mirall o el Barcelona pam a pam. Cap al 2015 es pot dir que l’editorial té un segon naixement, amb l’entrada del jove equip actual i la concentració de les accions en mans de Joan Sala. A partir de llavors el seu prestigi s’ha anat consolidant amb atreviment, professionalitat i projectes innovadors.

D’altra banda, l’Associació Col·legial d’Escriptors de Catalunya, per tal d’honorar la figura del gran traductor, poeta i humanista Ángel Crespo, i tenint present que una gran proporció de les traduccions al castellà s’editen a Catalunya, va lliurar el XXII Premi de Traducció Ángel Crespo a José María Micó per la traducció de l’italià al castellà de l’obra «Comedia» de Dante Alighieri, publicada per Acantilado.

Resum de la 34a Nit de l’Edició:

La Nit de l’Edició, en imatges: